ErdoÄźan Bozdemir, 42 yıllık eÄźitimci. Mudanya Lisesi’nden mezun oldu, Bursa EÄźitim EnstitĂĽsĂĽnden diplomayı alınca, mezun olduÄźu okula öğretmen olarak atandı. Milli EÄźitim Bakanlığı tarafından öğrenim görmek ĂĽzere Fransa’ya gönderildi. Ă–Äźrenimini tamamlayıp TĂĽrkiye’ye döndüğünde ilk görev yeri Galatasaray Lisesi oldu. Daha sonra Kopenhag BĂĽyĂĽkelçiliÄźi eÄźitim mĂĽĹźavirliÄźi görevine atandı. 2000’de yurda dönerek iki özel okulun ĂĽst dĂĽzey yöneticiliÄźini yaptı.
GeçtiÄźimiz ay MEF Okulları Genel MĂĽdĂĽrĂĽ olan Bozdemir, lisenin ilk yıllarında her öğrencinin mutlaka Ĺžubat veya yaz tatilinde bir iĹźe girmesi gerektiÄźini söyleyerek, “Çocuklar hayal ettikleri mesleÄźi deneyimlemeliler. Bu deneyimler sonucunda çocukların yĂĽzde 60’ı bu sĂĽreçten sonra hayalindeki meslekten vazgeçiyor. Bunu Avrupa ĂĽlkeleri zorunlu yapıyor. Bence eÄźitimdeki problemlerin çaresi budur” diyor. ErdoÄźan Bozdemir ile eÄźitimi konuĹźtuk:
- İlk görev yeriniz mezun olduğunuz lise mi oldu?
Evet, mezun olduÄźum Mudanya Lisesi öğretmen olarak ilk görev yerim oldu. Ă–Äźretmenlerim de beni diplomatlığa uygun görĂĽrdĂĽ. O sĂĽreçte diplomat olamadım. TĂĽrkiye’nin o zamanki imkânları el vermedi. Ăśniversitesınavlarında istediÄźim baĹźarıyı elde edemedim. Aileme dĂĽĹźkĂĽndĂĽm. Çok uzakta okumamı da istemediler. Ä°lkokul öğretmeni olan aÄźabeyim de Bursa EÄźitim EnstitĂĽsĂĽ’ne baĹźlamıştı. Benim de puanım tuttuÄźu için, iki kardeĹź orada okuduk. Siyasi olayların olduÄźu bir dönem geçirdik, zordu.
Evet, mezun olduÄźum Mudanya Lisesi öğretmen olarak ilk görev yerim oldu. Ă–Äźretmenlerim de beni diplomatlığa uygun görĂĽrdĂĽ. O sĂĽreçte diplomat olamadım. TĂĽrkiye’nin o zamanki imkânları el vermedi. Ăśniversitesınavlarında istediÄźim baĹźarıyı elde edemedim. Aileme dĂĽĹźkĂĽndĂĽm. Çok uzakta okumamı da istemediler. Ä°lkokul öğretmeni olan aÄźabeyim de Bursa EÄźitim EnstitĂĽsĂĽ’ne baĹźlamıştı. Benim de puanım tuttuÄźu için, iki kardeĹź orada okuduk. Siyasi olayların olduÄźu bir dönem geçirdik, zordu.
- Öğretmenleriniz hala orada mı çalışıyordu?
Evet, stajyerliÄźimin kalktığı gĂĽn okulda mĂĽdĂĽr yardımcısı oldum. O zamanki lise mĂĽdĂĽrĂĽ de benim hocamdı, beĹź yıl çalıştım. Çok iyi birortamdı. O dönem çok baĹźarılı bir liseydi. Askerlik sonrasında yurtdışına gönderilecek öğretmenler için bir sınav açıldı. Ben de öğretmen olarak Fransa’ya gönderildim. 25 yaşında, o dönem beĹź yıllık öğretmendim. Devletimiz bizi çok iyi bir dil okuluna göndermiĹźti. Ben 8 ay olmadan yĂĽksek lisans ve doktora programına kabul edilebilir belgesi aldım. Fransa Vichy’deki bu okulda Fransızcamı geliĹźtirerek, iyi bir noktaya geldim. Fransa’da 3,5-4 yıl eÄźitim gördĂĽm, yĂĽksek lisansımı da yaptıktan sonra TĂĽrkiye’ye döndĂĽm.
Evet, stajyerliÄźimin kalktığı gĂĽn okulda mĂĽdĂĽr yardımcısı oldum. O zamanki lise mĂĽdĂĽrĂĽ de benim hocamdı, beĹź yıl çalıştım. Çok iyi birortamdı. O dönem çok baĹźarılı bir liseydi. Askerlik sonrasında yurtdışına gönderilecek öğretmenler için bir sınav açıldı. Ben de öğretmen olarak Fransa’ya gönderildim. 25 yaşında, o dönem beĹź yıllık öğretmendim. Devletimiz bizi çok iyi bir dil okuluna göndermiĹźti. Ben 8 ay olmadan yĂĽksek lisans ve doktora programına kabul edilebilir belgesi aldım. Fransa Vichy’deki bu okulda Fransızcamı geliĹźtirerek, iyi bir noktaya geldim. Fransa’da 3,5-4 yıl eÄźitim gördĂĽm, yĂĽksek lisansımı da yaptıktan sonra TĂĽrkiye’ye döndĂĽm.
- Ä°lk görev yeriniz Galatasaray Lisesi mi oldu?TĂĽrkiye’ye dönĂĽnce Galatasaray Lisesi’ne tayin oldum, 10 yıl öğretmenlik yaptım. Burası benim için her konuda bir dönĂĽm noktasıdır. 1996’da yurtdışına mĂĽĹźavir göndermek ĂĽzere yapılan sınav sonrasında Kopenhag’a eÄźitim mĂĽĹźaviri olarak atandım, 4 yıla yakın bir sĂĽre çalıştım. Orada Feyziye Mektepleri Vakfı’nın Erenköy’deki okulun kurucu mĂĽdĂĽroldum, sonra da genel mĂĽdĂĽrlĂĽk görevinde dahil olmak ĂĽzere 15 yıl çalıştım. EyĂĽboÄźlu Okulları’na geçtim. Bu yıl da MEF Okulları Genel MĂĽdĂĽrĂĽ ve kurucu temsilcisi oldum.
- MEF Okullarının ileriye yönelik projeleri nelerdir?
Bu okulun yelpazesini geniĹźletmek istiyoruz, ama bu yeni Ĺźubeler açarak deÄźil. Elimizdeki Ĺźubeleri geliĹźtireceÄźiz. Lisemizin 1+4 yıllık bir lise olması gerektiÄźini düşünĂĽyorum. Bu yıl bir hazırlık sınıfı açacağız. Hazırlık sınıfının 2’inci dönemini isteyenin Kanada’da okuyabilmesi yönĂĽnde bir projemiz var. Kanada devlet kurumları ile prensipte anlaĹźtık, yakında Kanada’ya giderek protokol imzalayacağım. Böylece öğrencilerimizi 4-5 aylığına Kanada’ya göndereceÄźiz. Hedefim önĂĽmĂĽzdeki yıl iyi bir fen ve teknoloji lisesi açmak. Kurucumuz merhum Dr. Ä°brahim Arıkan bĂĽyĂĽk bir öngörĂĽ ile Ä°stanbul ve Ä°zmir’de uluslararası okul açmış. Ä°yi öğretmen temininde yaĹźanan zorluk nedeniyle bĂĽyĂĽme sĂĽrecini çok kontrollĂĽ yapmak istiyoruz. Ăśniversitemizin EÄźitim FakĂĽltesi ile çok daha yakın iliĹźkiler içinde olacağız. Ă–Äźretmen seçme sĂĽrecimiz çok iyi ilerliyor. Ayrıca; ulusal okullarımızda da Ä°ngilizce altyapısını daha da geliĹźtirmek istiyoruz. KontrollĂĽ bĂĽyĂĽme sĂĽrecimiz içinde Ä°stanbul’un Anadolu yakasında da yapılanma konusu gĂĽndemimizde. MEF Okulları vizyonumuzda da belirtildiÄźi gibi “eÄźitimde öncĂĽ, yeniliklere açık bir model oluĹźturmak” için çalışmalarımızı daha da artırarak eÄźitime katkılar saÄźlamaya devam edecektir.
Bu okulun yelpazesini geniĹźletmek istiyoruz, ama bu yeni Ĺźubeler açarak deÄźil. Elimizdeki Ĺźubeleri geliĹźtireceÄźiz. Lisemizin 1+4 yıllık bir lise olması gerektiÄźini düşünĂĽyorum. Bu yıl bir hazırlık sınıfı açacağız. Hazırlık sınıfının 2’inci dönemini isteyenin Kanada’da okuyabilmesi yönĂĽnde bir projemiz var. Kanada devlet kurumları ile prensipte anlaĹźtık, yakında Kanada’ya giderek protokol imzalayacağım. Böylece öğrencilerimizi 4-5 aylığına Kanada’ya göndereceÄźiz. Hedefim önĂĽmĂĽzdeki yıl iyi bir fen ve teknoloji lisesi açmak. Kurucumuz merhum Dr. Ä°brahim Arıkan bĂĽyĂĽk bir öngörĂĽ ile Ä°stanbul ve Ä°zmir’de uluslararası okul açmış. Ä°yi öğretmen temininde yaĹźanan zorluk nedeniyle bĂĽyĂĽme sĂĽrecini çok kontrollĂĽ yapmak istiyoruz. Ăśniversitemizin EÄźitim FakĂĽltesi ile çok daha yakın iliĹźkiler içinde olacağız. Ă–Äźretmen seçme sĂĽrecimiz çok iyi ilerliyor. Ayrıca; ulusal okullarımızda da Ä°ngilizce altyapısını daha da geliĹźtirmek istiyoruz. KontrollĂĽ bĂĽyĂĽme sĂĽrecimiz içinde Ä°stanbul’un Anadolu yakasında da yapılanma konusu gĂĽndemimizde. MEF Okulları vizyonumuzda da belirtildiÄźi gibi “eÄźitimde öncĂĽ, yeniliklere açık bir model oluĹźturmak” için çalışmalarımızı daha da artırarak eÄźitime katkılar saÄźlamaya devam edecektir.
VELÄ°LER, KORUMACI TUTUMDAN UZAKLAĹžIN
Veliler, çocuklara karşı takındığınız korumacı tutumdan uzaklaşın. Onları ne kadar özgĂĽr bırakırsanız o kadar baĹźarılı olurlar. Ă–zgĂĽr, ama veli ve okulun kontrolĂĽ olmalı. Okullara gĂĽvenin. En kıymetli varlıklarınızı bize teslim ediyorsanız, bırakın farklı dokunuĹźlarla kendi ayakları ĂĽzerinde durmayı onlaraöğretelim. 9’uncu sınıftaki çocuklar Ĺźubat veya yaz tatilinde bir iĹź gözlemi yapsın, hayal ettikleri mesleÄźi deneyimlesin. Bu deneyimlerle çocukların yĂĽzde 60’ı bu sĂĽreçten sonra hayalindeki meslekten vazgeçiyor. Avrupa ĂĽlkeleri zorunlu olarak bunu yapıyor. Stajdan, derslerden, sosyal faaliyetlerden, yaptıkları toplum hizmetlerinden öğrencilerin aldığı puanlarla ĂĽniversiteye giriliyor. Korumacı yaklaşınca, çocuklar hayatı hep öyle zannediyor, farklı durumlarla karşılaĹźtıklarında çok zorlanıyorlar. Çocukların her istediÄźini de yapmamalı. Kolay elde edilen Ĺźeyler, çabuk tĂĽketiliyor. Bu sarmaldan kurtulmalı. Bizim gibi çizgisi belli okullarda, donanımlı öğretmenlerin dokunuĹźlarıyla çocuklarımızın emin ellerdedir. Ă–zel okul seçerken de öğretmenlerine baksınlar. Okullar öğretmenleri kadar okul olabilirler.
Veliler, çocuklara karşı takındığınız korumacı tutumdan uzaklaşın. Onları ne kadar özgĂĽr bırakırsanız o kadar baĹźarılı olurlar. Ă–zgĂĽr, ama veli ve okulun kontrolĂĽ olmalı. Okullara gĂĽvenin. En kıymetli varlıklarınızı bize teslim ediyorsanız, bırakın farklı dokunuĹźlarla kendi ayakları ĂĽzerinde durmayı onlaraöğretelim. 9’uncu sınıftaki çocuklar Ĺźubat veya yaz tatilinde bir iĹź gözlemi yapsın, hayal ettikleri mesleÄźi deneyimlesin. Bu deneyimlerle çocukların yĂĽzde 60’ı bu sĂĽreçten sonra hayalindeki meslekten vazgeçiyor. Avrupa ĂĽlkeleri zorunlu olarak bunu yapıyor. Stajdan, derslerden, sosyal faaliyetlerden, yaptıkları toplum hizmetlerinden öğrencilerin aldığı puanlarla ĂĽniversiteye giriliyor. Korumacı yaklaşınca, çocuklar hayatı hep öyle zannediyor, farklı durumlarla karşılaĹźtıklarında çok zorlanıyorlar. Çocukların her istediÄźini de yapmamalı. Kolay elde edilen Ĺźeyler, çabuk tĂĽketiliyor. Bu sarmaldan kurtulmalı. Bizim gibi çizgisi belli okullarda, donanımlı öğretmenlerin dokunuĹźlarıyla çocuklarımızın emin ellerdedir. Ă–zel okul seçerken de öğretmenlerine baksınlar. Okullar öğretmenleri kadar okul olabilirler.
OKUL ARARKEN OKULUN SADECE FİZİKİ GÖRÜNÜŞÜNE BAKMAYIN
Anne baba çocuÄźuna özel okul ararken sadece kapısı, bacası, bahçesine bakarak karar vermemeli. Okulun bĂĽtçesine, kurucusuna, amacına, vizyonu baksınlar. “Bu okul ucuzken, diÄźeri neden pahalı?” diye düşünsĂĽnler. Bazı veliler çocuklarını; hiç deÄźilse gĂĽzel yemek yer, gĂĽzel bir çevresi olur, girdiÄźi tuvalet temizdir diyerek özel okula verebiliyor. Ama eÄźitimde yapılan yanlışın telafisi yoktur. Bence okul seçiminde belli bir ekonomik yapıya ulaĹźmış, mezunlar vermiĹź, kamuoyu gĂĽcĂĽ olan okulları tercih etmeliler. El deÄźiĹźtiren okullar bazen çocukların eÄźitim ve öğretiminde mĂĽthiĹź aksamalara yol açabilir. Ă–Äźretmenlerin motivasyonu bozulmuĹź olabilir, onların da bu Ĺźekilde çocuklara faydalı olması zor. EÄźitim, bir gönĂĽl ve gönĂĽllĂĽ iĹźidir.
Anne baba çocuÄźuna özel okul ararken sadece kapısı, bacası, bahçesine bakarak karar vermemeli. Okulun bĂĽtçesine, kurucusuna, amacına, vizyonu baksınlar. “Bu okul ucuzken, diÄźeri neden pahalı?” diye düşünsĂĽnler. Bazı veliler çocuklarını; hiç deÄźilse gĂĽzel yemek yer, gĂĽzel bir çevresi olur, girdiÄźi tuvalet temizdir diyerek özel okula verebiliyor. Ama eÄźitimde yapılan yanlışın telafisi yoktur. Bence okul seçiminde belli bir ekonomik yapıya ulaĹźmış, mezunlar vermiĹź, kamuoyu gĂĽcĂĽ olan okulları tercih etmeliler. El deÄźiĹźtiren okullar bazen çocukların eÄźitim ve öğretiminde mĂĽthiĹź aksamalara yol açabilir. Ă–Äźretmenlerin motivasyonu bozulmuĹź olabilir, onların da bu Ĺźekilde çocuklara faydalı olması zor. EÄźitim, bir gönĂĽl ve gönĂĽllĂĽ iĹźidir.
Kaynak: HĂĽrriyet
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder